Rozvoj cyklistickej dopravy a cykloturistiky je
spracovaný na národnej úrovni so schváleným a prijatým trvalým
finančným mechanizmom vrátane zákona č. 151/2019 Z. z. o poskytovaní
dotácií na podporu rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky. Cieľom
národnej cyklostratégie je na úrovni štátu, samosprávnych krajov
i jednotlivých miest a obcí postupne dosiahnuť efektívne začlenenie
cyklistickej dopravy do dopravných systémov, čo prispeje k uznaniu
cyklistickej dopravy ako rovnocenného druhu dopravy a jej integrácie
s ostatnými druhmi dopravy. Cieľom je dospieť k redukcii negatívnych
dôsledkov automobilovej dopravy a k celkovému zlepšeniu životného
prostredia a kvality života obyvateľstva.
V územnom pláne Prešovského samosprávneho kraja (PSK) sú riešené
cyklistické koridory, ktoré kopírujú cykloturistické magistrály a je
v ňom zachytený koridor medzinárodnej cyklistickej trasy EuroVelo
11. Pripravuje sa návrh konceptu nového územného plánu, v ktorom sa
počíta so zapracovaním tzv. Kostrovej siete cyklistických komunikácií, kde
budú zohľadnené regionálne prepojenia a táto Kostrová sieť bude
pokračovaním a napojením na cyklotrasu EuroVelo 11. Súčasťou Kostrovej
siete cyklistických komunikácií je v rámci okresu Vranov nad Topľou
prepojenie mesta Vranov nad Topľou a mesta Stropkov. Kostrová sieť PSK je
plánovaná v dĺžke 860 km a je hotová v rozsahu 42 %, čo je takmer
350 km. Obsahuje podrobný popis vedenia jednotlivých koridorov, textovú
časť, výškové profily trás, navrhnuté technické opatrenia
a zdôvodnenie výberu trasy, ktoré sú v súlade s podmienkami ECF
(Európska cyklistická federácia). Kostrová sieť PSK je napojená na
EuroVelo 11 a spája všetky okresné mestá v PSK vrátane mesta Vranov nad
Topľou.
Cyklistická doprava spočíva v zabezpečení rýchleho a bezpečného
prepojenia dvoch a viacerých lokalít, medzi jednotlivými sídlami za
účelom bezpečnej a rýchlej prepravy do zamestnania, školy, za službami,
občianskej vybavenosťou, za kultúrou a pod. Je v záujme samospráv
v okrese Vranov nad Topľou zvýšiť kvalitu života obyvateľov aj
prostredníctvom plánovania a budovania cyklistickej infraštruktúry ako
udržateľnej mobility pracovnej sily a podpory cestovného ruchu.
Vo Vranovskom okrese sú zakreslené 3 vetvy, z toho jedna je priamym
napojením na Kostrovú sieť PSK s východzím bodom vo Vranove nad Topľou
a prepojením na Stropkov. V súčasnosti je táto trasa napojenia prioritnou
oblasťou riešenia cyklistickej komunikácie a to zahájením prípravnej
fázy vypracovania projektovej dokumentácie, ktorá je nevyhnutná k začatiu
stavebných prác až do fázy realizácie účelových cyklotrás v okrese.
Vypracovanie technickej štúdie v meste Vranov nad Topľou, ktorá bude
obsahovať 2 variantné riešenia bude podkladom pre následné spracovanie
projektovej dokumentácie pre územné rozhodnutie a stavebné povolenie po
jednotlivých katastroch obcí na trase Vranov nad Topľou – Stropkov.
Projektová dokumentácia je základným nástrojov na získavanie zdrojov
financovania pre vybudovanie cyklotrasy z mesta Vranov nad Topľou smerom na RO
Domaša a na napojenie sa k existujúcim, resp. pripravovaným cyklotrasám.
Plánovaná cyklotrasa s východzím bodom v meste Vranov nad Topľou, bude
následne prechádzať katastrami obcí Majerovce, Sedliská, Benkovce,
Slovenská Kajňa až po RO Domaša. Navrhovaná cyklotrasa bude pozemná
komunikácia – predovšetkým ako segregovaná cyklistická cestička
s voľnou šírkou koruny 3,5 m v extraviláne s najvyššou dovolenou
rýchlosťou 15 km/hod, kde budú mať cyklisti a korčuliari obojsmerné pruhy
šírky 1,5 m. Intenzita sa odhaduje na 200 cyklistov za hodinu. Uvedený
úsek cyklistickej komunikácie predstavuje plánovanú novostavbu a
modernizáciu v predpokladanej dĺžke 21,027 km.
Na úrovni Centra podpory regionálneho rozvoja (CPRR) vo Vranove nad Topľou
prebehli v tejto súvislosti viaceré prípravné pracovné stretnutia za
účasti zástupcov dotknutých obcí – Vranov nad Topľou, Majerovce,
Sedliská, Benkovce, Slovenská Kajňa, Kvakovce, zástupcov Oblastnej
organizácie cestovného ruchu Horný Zemplín a Horný Šariš (OOCR HZaHŠ),
zástupcov poslancov PSK a odborného personálu, ktorý sa zaoberá
problematikou cyklodopravy v Prešovskom kraji. Výstupom rokovaní bol
spoločný záujem zástupcov líniových obcí na plánovanej cyklotrase,
zapojiť sa do prípravnej fázy projektu a uchádzať sa o finančné zdroje
pre tento účel, či už v rámci Akčného plánu rozvoja okresu Vranov nad
Topľou alebo na regionálnej úrovni prostredníctvom dotácií z rozpočtu
PSK. Garantom a žiadateľom finančných prostriedkov v spolupráci s CPRR
sa OOCR HZaHŠ, ktorá sa podujala túto aktivitu zastrešiť v rámci
prípravnej fázy, nakoľko dotknuté obce sú buď spoluzaklateľom – Vranov
nad Topľou, existujúcim členom OOCR alebo prejavili záujem o členstvo
v OOCR. CPRR navrhlo spôsob financovania celého projektu s tým, že prvým
krokom bolo podanie žiadosti o poskytnutie dotácie na regionálnej úrovni
z rozpočtu PSK. Projekt bol bodovo najvyššie hodnotený a toho času už
OOCR disponuje platnou a účinnou zmluvou o poskytnutí dotácie v sume
45 tisíc eur. Druhú časť finančných prostriedkov si OOCR uplatnila
v rámci ročných priorít pre rok 2020 na základe výzvy Okresného úradu
vo Vranove nad Topľou v súvislosti s predkladaním projektov na poskytnutie
regionálneho príspevku z Akčného plánu rozvoja okresu Vranov nad Topľou.
Vláda SR na svojom zasadnutí, ktoré sa konalo 25. novembra 2020 prijala
uznesenie č. 739/2020 k Návrhu zmien schválených ročných priorít okresov
Kežmarok, Lučenec, Poltár, Revúca, Rimavská Sobota, Rožňava, Sabinov,
Sobrance, Svidník, Trebišov, Veľký Krtíš, Vranov nad Topľou,
Košice-okolie, Levoča, Medzilaborce, Michalovce a Snina na rok 2020, čím
schválila pridelenie finančných prostriedkov pre OOCR HZaHŠ na projekt
„Projektová dokumentácia pre cyklistickú komunikáciu Vranov nad
Topľou – RO Domaša“. Zmluva o poskytnutí regionálneho príspevku na
29 161 eur je vo fáze podpisovania. Na základe výsledkov procesu verejného
obstarávania je na proces technickej štúdie a projektových dokumentácií
potrebných 79 800 eur. Chýbajúcich 5,6 tis. eur sa bude v procese
realizácie riešiť v roku 2021 z vlastných zdrojov samospráv. Projekt
zabezpečí rozvoj okresu Vranov nad Topľou v súlade s prioritnými
oblasťami Akčného plánu rozvoja okresu Vranov nad Topľou. Projekt je
v súlade so Stratégiou rozvoja cyklodopravy a cykloturistiky v Prešovskom
samosprávnom kraji a s „Národnou stratégiou rozvoja cyklistickej dopravy a
cykloturistiky v SR“. Hlavným opatrením stratégie pre oblasť rozvoja
cyklistickej infraštruktúry je „Tvorba a aktualizácia strategických a
plánovacích dokumentov integrujúcich cyklistickú dopravu a zabezpečujúcich
trvalo-udržateľnú mestskú mobilitu na regionálnej a lokálnej úrovni“.
Projekt je plne v súlade s dokumentom Kostrová sieť cyklistických trás
v Prešovskom samosprávnom kraji, čo predstavuje koncepčno-strategický
dokument hlavnej siete cyklistických komunikácií – Kostrová sieť
cyklistických komunikácií v Prešovskom kraji.
Po spracovaní technickej štúdie pre variantné riešenia cyklotrasy v meste
Vranov nad Topľou a spracovaní projektovej dokumentácie pre územné
a stavebné povolenie podľa jednotlivých katastrálnych území dotknutých
líniových obcí od mesta Vranov nad Topľou až po RO Domaša a zaplatení
dodaných prác, budú projektové dokumentácie odovzdané obciam. Obce budú
následne zabezpečovať kroky majetkovo-právneho usporiadania (zmluvy
o nájme), stavebného konania a samotnú realizáciu cyklotrasy
v katastrálnom území svojej obce. Projektová dokumentácia je nevyhnutným
základom pre získanie ďalších zdrojov na realizáciu samotnej výstavby
cyklotrasy, či už z prostriedkov EŠIF, dotácií zo štátneho rozpočtu,
dotácií z rozpočtu samosprávneho kraja a iných fondov. Mobilita dopravy
je prioritou Politiky súdržnosti EÚ pre roky 2021–2027 a pripravovaného
strategického dokumentu Partnerská dohoda SR na roky 2021–2027
a Operačného programu SR Slovensko. Tieto dokumenty predstavujú
príležitosť mesta Vranov nad Topľou a dotknutých obcí uchádzať sa
o zdroje na realizáciu cyklotrás. Bez projektovej dokumentácie to ale nie je
možné a preto súčasnú iniciatívu spracovania projektovej dokumentácie
považujeme za posledný vlak, ktorý umožní uchádzať sa o finančné
zdroje a dospieť k úspešnému koncu projektu – výstavba cyklotrasy
Vranov nad Topľou – RO Domaša. Na pracovných stretnutiach boli
prerokované aj iné spoločné možnosti postupu spoločnej realizácie
výstavby cyklotrás ako je založenie združenia obcí, spoločné financovanie
výdavkov formou združenia finančných prostriedkov bez vzniku právnickej
osoby, individuálne alebo spoločné riešenie výstavby a správy cyklotrasy
a pod. Táto fáza je až následným krokom po úspešnom zabezpečení
potrebnej dokumentácie, ktorá bude vypracovaná v nasledovných
stupňoch:
1. Technická štúdia cyklistickej komunikácie
hlavnej osi Západ – Východ – v meste Vranov nad Topľou v uličnom
priestore od železničnej stanice cez ulice Duklianskych hrdinov, Námestie
Slobody, M.R. Štefánika, Dlhá, Domašská. Technická štúdia bude
obsahovať minimálne dve variantné riešenia organizačných opatrení,
stavebných opatrení, dopravného značenia ako východiskový podklad pre
ďalšie stupne projektovej dokumentácie. Rozsah: cca 5 294 m.
2. Dokumentácia pre územné rozhodnutie DÚR – cyklistická komunikácia
v katastroch obcí Majerovce, Sedliská, Benkovce, Slovenská Kajňa a mesta
Vranov nad Topľou. Dokumentácia bude vypracovaná podľa katastrálnych
území jednotlivých líniových obcí. Rozsah: cca 21 027 m.
3. Dokumentácie pre stavebné povolenie v podrobnostiach realizačného
projektu – cyklistická komunikácia v katastroch obcí Majerovce,
Sedliská, Benkovce, Slovenská Kajňa a mesta Vranov nad Topľou. Dokumentácia
bude vypracovaná podľa katastrálnych území jednotlivých líniových obcí.
Rozsah: cca 21 027 m – upresnenie na základe dokumentácie pre územné
rozhodnutie.
Ing. Mária Holíková, PhD.
vedúca CPRR MsÚ Vranov nad Topľou