Hlavným cieľom pripravovanej projektovej
dokumentácie je prepojenie mesta Vranov nad Topľou s rekreačnou oblasťou
Domaša. Tomu je podriadené aj smerovanie cyklistických komunikácií resp.
opatrení pre cyklistickú dopravu v meste so začiatkom v predstaničnom
priestore a koncom na hranici katastra s obcou Majerovce.
Video nájdete tu: https://youtu.be/q76wzPJ6Rrs
Pripravovaná štúdia v katastri mesta Vranov na Topľou rieši rozšírenie
cyklistickej infraštruktúry v meste. Tá je zatiaľ zastúpená
cyklocestičkou v centre mesta na zrekonštruovaných plochách na Námestí
Slobody v úseku od Baziliky narodenia Panny Márie po Ulicu Alexandra
Dubčeka. Spomínaná cyklocestička sa prepojí s predstaničným priestorom,
kde budú zároveň osadené cykloprístrešky (cyklostojany) s cieľom
zabezpečenia podmienok pre náväznosť na ostatné druhy dopravy. Na
prepojenie s Námestím Slobody sa uvažuje s využitím koridoru Staničnej
ulice, variantne s Ulicou 1. mája, kde sa rozšíria existujúce chodníky
o jednosmerné cyklopruhy na oboch stranách ulice. Smerovanie na Domašu od
Ulice Alexandra Dubčeka, to je od konca existujúcej cyklocestičky prirodzene
využíva koridor ulíc Milana Rastislava Štefánika, Dlhej a Domašskej, kde
sa uvažuje od minimalistického riešenia pomocou dopravného značenia na
existujúcich cestných komunikáciách po ich prestavbu s cieľom vybudovania
segregovanej cyklocestičky resp. cyklopruhov.
Dopravným značením sa v závislosti od priestorových možností zriadia na
existujúcich komunikáciách cyklistické pruhy prípadne ochranné pruhy pre
cyklistov. Variantne navrhované stavebné úpravy v uličnom priestore
spomínaných ulíc spočívajú v realizácii jednosmerných cyklopruhov po
oboch stranách ulice v nadväznosti na chodníky pre peších fyzicky
oddelených od komunikácie. Okrem spomínaného koridoru sa študuje aj
trasovanie cyklotrasy mimo frekventované ulice Milana Rastislava Štefánika a
časti Dlhej ulice. V tomto prípade by sa využila miestna komunikácia na
Kalinčiakovej ulici, zrealizovala by sa nová cyklocestička smerom
k Čičavskému kanálu aj s jeho premostením. Cyklotrasa by následne
pokračovala segregovanou cyklocestičkou na Juh smerom k Bernolákovej ulici
(rozšírenie resp. prestavbu existujúcich chodníkov). Napojenie popisovanej
cyklotrasy na Dlhú ulicu by sa riešilo buď cez Bernolákovu ulicu alebo cez
Lúčnu takisto prostredníctvom novej cyklocestičky. Posledný úsek na
Domašskej ulici bude situovaný vedľa účelovej komunikácie
v záhradkárskej oblasti s pokračovaním popri ceste smerom na Majerovce.
V tomto prípade sa uvažuje so segregovanou cyklocestičkou.
Celková dlžka cyklochodníka, ktorý má cez kataster mesta Vranov nad Topľou
a katastre obcí Majerovce, Sedliská, Benkovce a Slovenská Kajňa, bude mať
približne 25 734 metrov. Dĺžka cyklochodníka v meste Vranov nad Topľou
bude približne 5294 m. Celkové náklady na projektovú dokumentáciu sú vo
výške 81 360 eur. Finančné prostriedky na realizáciu tohto projektu
získala Oblastná organizácia cestovného ruchu Horný Zemplín a Horný
Šariš z Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a investícií SR a
z Prešovského samosprávneho kraja. Zo zdrojov samospráv bude
preinvestovaných približne 5 600 eur.
Igor Kňazovický, projektový manažér OOCR Hz Hš