Milí čitatelia, máte tendenciu byť skeptickí
a nedôverčiví voči mladej generácii? Myslíte si, že mladí ľudia sa len
vezú na výsledkoch starších, že im o nič nejde a len by leňošili,
vysedávali na sociálnych sieťach, prípadne sa bavili? Radi vás z tohto
prípadného omylu vyvedieme. Poznáme takých mladých budúcich podnikateľov,
pre ktorých je typická nie spŕška, ale vodopád nápadov, inovatívnosti,
kreatívnosti, obrovské množstvo energie a elánu, schopnosti s nadšením
z bežného pracovného postupu urobiť priam sviatočný nezabudnuteľný
zážitok pre obchodného partnera, respektíve zákazníka.
Ak stále máte pocit, že toto je v dnešnej dobe sci-fi a takých
mladých študentov niet, stačí sa 16. decembra 2016 zúčastniť X.
vianočného veľtrhu cvičných firiem na Obchodnej akadémii vo Vranove nad
Topľou, kde medzi sebou súťažia študentské cvičné firmy, pokiaľ ide
o celkový vzhľad stánku, komunikáciu a obchodné zručnosti cvičných
firiem, katalóg cvičnej firmy, logo, slogan, najlepších reprezentantov, ale
aj elektronické prezentácie v slovenskom i cudzom jazyku. Nebudete vedieť,
ktorý stánok si vybrať najskôr, ktorý uprednostniť.
A to sme s touto aktivitou, ktorá má dnes už svoje meno a vysokú
oceňovanú úroveň, začínali pred 10 rokmi v chudobných podmienkach, keď
sa veľtrh organizoval v školskom roku 2007/2008 len skromne na chodbe a len
pre študentov našej školy. Od 3. ročníka sme začali postupne pozývať
hostí z iných škôl a neskôr aj z iných miest, a tak nám pribúdali
hostia i súperi v súťažiach z iných vranovských škôl, ale aj
z Prešova, Svidníka, Košíc či Popradu.
Naši študenti boli tiež stále lepší a úspešnejší a získali
skúsenosti na mnohých regionálnych podujatiach vo Svidníku a v Poprade,
ale aj medzinárodných veľtrhoch v Košiciach či Bratislave. Tak nám
pribúdali cvičné firmy, a ich úspechy. Ukázalo sa, že vyučovací predmet
cvičná firma v našej obchodnej akadémii je skutočne vynikajúcim
prepojením teórie a praxe, možnosťou reálne si otestovať svoje sily
a schopnosti, pracovať kreatívne, kriticky a samostatne.
Nič z dosiahnutých úspechov, malých i obrovských, by sa neudialo bez
odborného vedenia a nadšenia našich pedagógov, ich času a energie, ktorú
vložili a vkladajú do činností cvičných firiem, ktoré odborne ako
vedúci a poradcovia vedú, bez ich poznatkov, ktoré odovzdávajú svojim,
teda našim študentom. Musíme spomenúť predovšetkým Ing. M. Sirníkovú,
Ing. Ľ. Smolejovú, Ing. A. Ocilkovú, Ing. V. Lakatovú, Ing. D. Sabolovú,
Ing. E. Buckovú či Ing. M. Kostelníkovú a také úspechy, ako 6. miesto vo
veľkej konkurencii 110 firiem z celého Slovenska a zo zahraničia na
11. medzinárodnom veľtrhu CF v Bratislave a udelené zvláštne ocenenie
Združenia podnikateľov Slovenska, či rovnako 1. miesto na medzinárodnom
veľtrhu V4 v Košiciach, ale aj ďalšie štyri ocenenia na tomto veľtrhu ,
či počas 10 rokov päť ocenení na medzinárodných veľtrhoch
v Bratislave.
Najúspešnejšími firmami boli Osa, s. r. o., Elysium, s. r. o.,
Larne De Vin, s. r. o., Drevko, s. r. o., Smile, s. r. o., Birra s. r. o. alebo
cvičná firma TraAl, s. r. o., ktorá dosiahla aktuálny úspech na
19. ročníku MVCF v Bratislave, kde získala 1. miesto za najlepší imidž
stánku cvičnej firmy spomedzi 67 zúčastnených cvičných firiem nielen zo
Slovenska, ale aj zo zahraničia. Za všetkými úspechmi je však hlavne práca
OA vo Vranove nad Topľou, bývalého riaditeľa p. Vincenta Joščáka
a súčasnej riaditeľky Ing. Márie Chrapekovej. Bez ich snahy získať za
ťažkých podmienok financie, sponzorov, motivovať pedagógov i študentov,
by sme tieto výsledky nikdy neboli dosiahli. Úspechy však hovoria za
všetko.
Veríme, že rovnako aj naši budúci študenti budú získavať takýto vklad
do svojej profesionálnej budúcnosti a že tí súčasní budú tak ako
v škole rovnako úspešní aj v reálnom profesionálnom živote. Na záver
zostáva len vysloviť želanie, aby ďalšie ročníky úspešne nadviazali na
doterajšiu desaťročnú tradíciu a vytvorili základ aj pre ďalšie
úspechy študentov a pedagógov Obchodnej akadémie vo Vranove nad Topľou.
Ing. Mária Chrapeková, riaditeľka Obchodnej akadémie vo Vranov
nad Topľou