V 42. čísle Vranovských novín bol uverejnený článok pod názvom „Mesto konalo v rozpore so zákonom“, v ktorom autor Ladislav Krivda v popise pod uverejnenou fotografiou uviedol: Primátor Ragan presadil v MsZ 50 tisíc eur na opravu domu, v ktorom býva, a zákazku zrealizoval bez verejného obstarávania.
Je treba pripomenúť autorovi článku ( možno
na to už zabudol, možno to neuviedol zámerne či účelovo), že tejto
investičnej akcii sa už raz venoval a to v roku 2013. Vtedy mu bolo mestom
poskytnuté jednoznačné písomné stanovisko v tomto znení: „Na
základe požiadavky občanov bývajúcich v centre mesta, poslanci tejto
mestskej časti navrhli do rozpočtu mesta stavebnú úpravu fasád nebytových
priestorov bytového domu s. č. 969 na Námestí slobody. V tomto prípade
ide o opravu nebytových priestorov výlučne vo vlastníctve mesta, rovnako
ako v prípade opráv fasády v bytovom dome s. č. 999. Mesto bude rokovať
s podnikateľmi – nájomníkmi z týchto nebytových priestorov
o združení prostriedkov na výmenu okenných výplní v tých priestoroch,
kde výmena nebola vykonaná.“
Je teda nepochybné, že túto opravu si „nepresadil“ primátor mesta, ale
vyžiadali si ju obyvatelia mestskej časti a autor článku o tom mal
informáciu. Žiadosť o opravu fasády je zaznamenaná aj v zápisnici zo
zasadania výboru mestskej časti, ktorý zároveň prijal uznesenie:
„Výbor mestskej časti Centrum žiada primátora o zabezpečenie
finančných prostriedkov v rozpočte mesta na rekonštrukciu bytového domu
č. 969, jeho obchodnej časti v rozsahu a spôsobom ako je rekonštruovaný
dom s. č. 999.“ Zákazka sa realizovala verejným obstarávaním
a ani úrad pre verejné obstarávanie pri kontrole, ktorá je spomínaná
v predmetnom článku neskonštatoval, že nebolo zrealizované verejné
obstarávanie. Autor článku o oprave bytového domu dezinformuje
verejnosť a považujeme to aj za invektívu autora voči primátorovi mesta,
ktorá zvíťazila nad objektivitou, ktorá je základným pilierom novinárskej
práce.
Na margo článku a uverejneného stanoviska odboru kontrolu úradu pre
verejné obstarávanie je potrebné uviesť, že mesto Vranov nad Topľou ako
verejný obstarávateľ pri zadávaní zákazky postupovalo tak, aby
vynaložené náklady na obstaranie predmetu zákazky boli primerané jeho
kvalite a cene, za dodržania základných princípov verejného obstarávania,
a to princípu rovnakého zaobchádzania s uchádzačmi a záujemcami,
princípu nediskriminácie, princípu transparentnosti a princípu
hospodárnosti a efektívnosti. Pri pretraktovaných zákazkách sa postupovalo
obvykle, v súlade s metodickými usmerneniami úradu pre verejné
obstarávanie a školeniami úradu pre verejné obstarávanie, ktorých sa
zamestnanci mesta zúčastnili a v dobrej viere, že sa koná v súlade so
zákonom. Takýmto spôsobom realizovali verejné obstarávanie aj iné mestá
a obce, nebolo im však vytknuté porušenie zákona.
Verejné obstarávanie je zložitá a nejednoznačná problematika. Stáva sa,
že po realizácii verejného obstarávania sa zmenia výklady, metodika alebo
prax obstarávania a tieto skutočnosti majú vplyv na posudzovanie a kontrolu
obstarávania napriek tomu, že ich verejný obstarávateľ nemôže vopred
predvídať. Kontrolné zistenia úradu pre verejné obstarávanie mesto Vranov
nad Topľou zobralo na vedomie a má za to, že aj napriek výsledkom kontroly
v procese verejného obstarávania postupovalo v súlade so zákonom. Aj
ľudia, ktorí sa dlhodobo venujú problematike verejného obstarávania a sú
odborníkmi v tejto oblasti sa nestotožňujú s výsledkami kontroly úradu
pre verejné obstarávanie.