V septembri tohto roku sa nám podarilo ukončiť
ďalšiu etapu prípravy siete cyklochodníkov. Pred pár dňami bolo vydané
územné rozhodnutie k vranovskej časti cyklistického koridoru Vranov nad
Topľou rekreačná oblasť Domaša. Znamená to, že kreslenie trasy
komunikácia s majiteľmi pozemkov kadiaľ cestička povedie, rozhovory
s dotknutými inštitúciami a odstraňovanie pripomienok je za nami. Spolu
s projektovou firmou Váhoprojekt, s.r.o. z Prešova sme na dokumente
pracovali od roku 2020. Najhoršia časť je teda za nami. Teraz nás čaká
vypracovanie dokumentácie pre stavebné konanie – detailné podklady ako
bude stavba vyzerať, aká technológia sa použije a akým spôsobom sa
postaví. Dokončenie tejto časti je naplánované na tretí mesiac roku
2023. Potom bude nasledovať realizácia stavby. Tá je rozdelená do
7 úsekov. Koridor chodníka je zrejmý z priloženého obrázku.
Podobne sú na tom aj časti cyklochodníka vedené cez katastre obcí
Majerovce, Sedliská, Benkovce a Slovenská Kajňa. Znamená to, že začal sa
proces územného konania a očakávame, že budú ukončené ešte tohto roku.
Po zverejnení územných rozhodnutí predstavíme aj celú trasu od Vranova až
na Domašu. Dobrou správou je, že následne sa začala pripravovať
projektová dokumentácia cyklochodníka od priehradného múru cez rekreačné
stredisko Holčíkovce, (pláže Monika a Eva) až po Hotel Zátoka. Toto
pripravuje Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja (ďalej
PSK). Budovaný cyklochodník je súčasťou širšej siete cyklokomunikácií
tzv. Kostrovej siete PSK, ktorá zadefinovala celkovo viac ako 800 km
cyklochodníkov a ciest. Ich úlohou je v rámci stratégie rozvoja
cyklodopravy umožniť občanom využívať alternatívnu cyklodopravu denne pri
ceste do zamestnania alebo za oddychom. V rámci kostrovej siete sú
definované koridory ešte spod hradu Čičva cez Továrne a Topoľovku do
Humenného a ďalej do Sniny. Ďalšia vetva je navrhnutá z Vranova, časť
Rodinná oblasť cez Hencovce, Dlhé Klčovo do Nižného Hrušova, odkiaľ bude
smerovať na Zemplínsku šíravu a Trebišov. Tretia časť vedie z Vranova
nad Topľou cez Nižný Kručov, Komárany smerom na Hanušovce nad Topľou a
Prešov. Z týchto základných smerov sú navrhnuté odbočky tak, aby sme
vedeli pokryť čo najefektívnejšie celý vranovský okres. Kostrová sieť
cyklochodníkov je zverejnená na stránke PSK a je v územnom pláne kraja.
link: https://www.po-kraj.sk/…ras-psk.html
Ešte pár slov k vízii zverejnenej poslancom Martinom Buzášom. Pán
poslanec sa pohráva s myšlienkou cyklochodníka z Vranova do časti Lomnica
po brehu Tople. Zo svojich dlhoročných skúseností viem, že takýto projekt
je síce pekný, no zrejme nerealizovateľný. Dôvodov je hneď niekoľko. Po
prvé vedie iba po jednej strane rieky, tým pádom je nutné budovať lávku
(odhadom asi 200 tis. eur), vysporiadať pozemky, ktoré podľa prvého odhadu
patria súkromníkom. To je na niekoľko rokov, možno aj nemožné a hlavne,
táto trasa nemá nadväznosť na žiadny strategický smer. Skôr by som to
videl ako turistický chodník bez terénnych úprav. Takýto chodník však nie
je definovaný ako dopravná infraštruktúra a preto sa nedá ani financovať
s fondov. Podobne je to aj s návrhom chodníka do Čaklova. Ten má ešte
jednu nevýhodu naviac. Vedie paralelne s plánovaným chodníkom cez Nižný
Kručov a Jastrabie. Poznámka na koniec. Som rád, že problematika
cyklodopravy má aj vo Vranove svojich zástancov.
Igor Kňazovický, projektový manažér cyklochodníka Vranov – Domaša