cez deň 17°C / v noci 9°C

« späť
Aktuality a oznamy » Udialo sa... » Vranov nad Topľou a príbehy z jeho nedávnych čias - recenzia knihy

Vranov nad Topľou a príbehy z jeho nedávnych čias - recenzia knihy

Nevedieť, čo sa stalo predtým, ako si sa narodil, znamená byť stále dieťaťom.
Cicero

19 autorov prostredníctvom 21 príbehov v 3 kapitolách sprítomňuje svoje zážitky späté s mestom pri príležitosti 745. výročia prvej písomnej správy o Vranove, resp. jeho miestnej časti Vranovské Dlhé. 75 strán ľudských príbehov z mikrosveta Vranov.

Historických a faktografických kníh o Vranove už bolo napísaných veľa. Dušou mesta sú však ľudia a ich príbehy. Parafrázujúc slová PhDr. Jána Kopinu, autorom, spolu s redakčnou radou, sa podarila vzácna vec − objavili a zachytili dva životy Vranovčanov: prvý, ten, ktorý žijú v domoch a bytovkách a druhý, ktorý žijú v príbehoch v kontakte so svojimi známymi a príbuznými.

Vranov. Svet „maličký a strašne veliký“ (Mikuláš Kasarda, Večerná chvíľa vo Vranove). Všeličo sa môže javiť malé v porovnaní so svetom. Ale múdri ľudia vedia, že veľkosť rodného mesta neurčuje veľkosť človeka. Vranov je v publikácii mestom detí a mladých, ktorí dnes píšu básne, učia, liečia či tešia iných. Pomáhajú. Tvoria dejiny vlastných rodín, slovenských miest, ba aj cudzích krajín. Ľudia s dobrým srdcom ožívajú v ich spomienkach, budovy vstávajú z prachu. Zabudnuté miesta nadobúdajú presnejšie kontúry. Vranov v spomienkach vonia človečinou.

Autormi príbehov sú teda osobnosti úzko späté s týmto regiónom: rodáci, obyvatelia, srdcom Vranovčania. Zo všetkých spomenieme aspoň: V. Christova, ktorý rozhodoval otvárací zápas na MS vo futbale Argentína − Belgicko v Barcelone či Mira Miháľa, riaditeľa a režiséra Vranovského chodúľového divadla, ktorý v r. 2004 umelecky prezentoval Slovensko pouličným pohybovým predstavením Šťastný deň v rámci letných olympijských hier v Aténach.

Publikácia je zbierkou tematicky rôznorodých spomienok vzácnej výpovednej hodnoty. Umelecký ráz tohto diela umocňujú básne, ktoré ho rámcujú. V úvode čitateľov víta Mikuláš Kasarda, po prečítaní posledného príspevku sa s nami lúči Pavol Hudák básňou Mesto.

Spomienky sú po príhovore primátora mesta kompozične zoradené do troch tematických celkov: Návraty do nedávnej minulosti Vranovčanov; Menil sa čas, menil sa obraz mesta; Vranov − tu i tam. Každý príbeh uvádza motto. Spomínanie sa môže začať. Pohľadnice. Historické budovy (synagóga, kaštieľ Hadik-Barkóciho, Schwarzov dom, Žigrajov dom a iné). Historky, detské hry a pestvá. Piesne. Folklór. Letné a zimné športy. Dejiny vranovského futbalu. Vône. Chuť zmrzliny (a tajomstvo jej vtedajšej výroby) i zákuskov u p. Tormu. Cukrárenská výroba − p. Kajla a jeho chýrne torty. Recept na „porúbaný chlieb“. Návštevníci Hostinca Pod lipou. Spomienky na študentské časy (nielen) na vranovskom gymnáziu. Úryvky z kroniky mesta. Dobové fotografie. Cenné informácie. Pamäť mesta.

Príspevky sa líšia po štylistickej i jazykovej stránke, čo vytvára čarovnú naratívnu atmosféru, zvlášť v príspevkoch, v ktorých sú použité výrazy typické pre Vranov a jeho okolie. História je prezentovaná živo a pútavo, miestami sugestívne i hravo. Nazrieme ľudom domov, do obchodíkov, prejdeme sa mestom a jeho ulicami. Pobudneme v miestnej časti Lomnica, zastavíme sa v Čemernom i na Rodinnej oblasti a Vranovskom Dlhom. Bonusom sú odkazy na ďalšie publikácie nielen o meste Vranov, ale aj o jeho prímestských častiach.

Redakčne na publikácii spolupracovali: Ing. Ján Ragan, Viera Machková, Mgr. Katarína Gáliková, PhDr. Ján Kopina, Mgr. Eva Fedorňáková, Ing. Imrich Kónya.

Dušou mesta sú ľudia a ich príbehy. Vranov nad Topľou a príbehy z jeho nedávnych čias voňajú človečinou. Zostáva dúfať, že takáto história Vranova čitateľskej verejnosti „zavonia“. Že si kniha nájde cestu k tým, čo vo Vranove žili, strávili istý čas. I k tým, pre ktorých sa Vranov stal domovom. Ktorí si ho z istých dôvodov zamilovali. Ktorí tu nechali srdce. „Stratené je mesto, kde si nemiloval“ (Pavol Hudák, Mesto).

Publikáciu si možno zakúpiť v Kancelárii prvého kontaktu MsÚ vo Vranove nad Topľou.

Zuzana Džurdženíková

« späť